Kungens hästar

Boken har jag inte läst, men jag ska. Det är nog många som redan gjort det och då vet ni mera =)
Jag har sett några intervjuer med författaren och hört en del.

Så det jag känner till är det att vi människor vill ju gärna dela in i ett system för att underlätta för oss, t ex i hierarkier. Men i hästvärlden finns inte det utan hästarna i en flock har bara olika uppgifter att utföra. Det finns ingen ledare så som vi vill göra det till.

Precis som vi också delar in våra dagar i tid och klockslag för att underlätta vår tillvaro, men tiden är ändå bara något som vi människor har hittat på.

Jag har som sagt inte läst boken och kan inga detaljer, men lustigt nog hade jag ändå ett exempel som passade in i boken. Jag berättade om vår lilla flock som den såg ut innan den nya hästen kom. Och som vi ser det är ju Because ledaren eftersom ingen flyttar på honom. Vi vill ju gärna rangordna efter vem som flyttar vem. Om BC kommer flyttar de andra på sig, och Trollrik som är "2a" flyttar på Busan som är "sist".

Det enda Because egentligen gör är att stå och spana, det är inte han som tex jagar bort en "inkräktare" eller på något sätt försvarar flocken, det struntar han i. Jag brukar säga att han är för bekväm för det. Han vill bara hålla sin egen space, zon, fri. Försvara får Busan göra. Hon är den som blir lejoninnna och försvarar sina killar, eller flocken.

Because älskar ju att stå högt upp och se långt, det tror jag väl iofs de flesta hästar gör eftersom de har bra sikt på längre håll. Men det är bara Because som det är så markant på. Får han en utsiktsplats  så kan han bara stanna och fastna med blicken långt borta. Som om vi går förbi ovanför sidsjön där man kan se ganska långt och utöver vattnet och slalombacken, ibland med lysen. Det blir han "fascinerad" av. Trollrik är inte alls på samma vis. Han knallar på och är mer inne i sitt huvud än utanför.

Att han håller "rent" runtomsig och gärna står en bit utanför klungan för sig själv i hörnet av hagen eller nåt, kanske är för att han vill ha sikten fri runtomsig?  Det är säkert inte BARA så, men kanske spelar in. Sen beror det nog på en del andra grejor också förmodligen =)

Jag fick höra att i boken står det just så, att den som har rollen som spejare, det är den som vi uppfattar som ledare. Och det är den som vi kallar har lägst rang som är "försvararen". HOW INTERESTING!!!!   ;o)))))

Jag får läsa på mera och tills dess spekulera i vad Trollrik har för roll ;o) Trollrik är väl den som är mest social mot andra hästar och ska vara tillsammans och kompis med alla. Han är väl lite av sammanhållare? 
Vanligtvis så jagar han inte nykomlingar det har hänt nån enstaka gång att han brinner till på nån häst som kansk evarit extra egensinnig och då understödjer Trollrik den proceduren? Men annars får han också ta lite stryk isåfall.. Men sen är det han som kan bli mest kompis med nya t ex, när den väl har kommit in lite mer i flocken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0