Tankar inför årskiftet, att förlåta

Inför årets slut kan man begrunda lite av det som varit och det som kommer.
Jag har tidigare reflekterat över ordet ödmjuk:
http://becausetrollrik.blogg.se/2009/november/det-ar-inte-latt-att-va-odmjuk-o.html

Och tänkte nu återkomma till det. Vad betyder ödmjuk?

Förutom det jag skrev förut vill jag lägga till "att förlåta". Läxan eller läran som vi alla får växa upp med och har mer eller mindre bagage att bära på och som alltihop behöver förlåtelse, och vi har mer eller mindre lätt att förlåta.

Jag som är en extrem djurmänniska ;o) har upptäckt att för mig är det mycket enklare att ha denna förlåtelse med mig som en ständig följeslagare när jag är med djur. De är i princip förlåtna redan innan någonting så att säga har hänt, hehe. Så är det dock inte lika ofta med människor.

Andra har mycket svårare för djur. Och har de en gång blivit skadade av en häst eller kanske hundbiten eller kattriven, så är de (i värsta fall) resten av livet antingen rädda för dessa djur eller tycker att de är pest, tycker illa om dem.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0