Naturlig hästhållning

Hej!


Här kommer lite om mina första erfarenheter och iakttagelser (och hästarnas) av fodring med mineraler enligt Pat Colebys bok.

Först! VILKEN BRA BOK; TUSEN TACK för tipset. !! Kan inte släppa den =0)


Nåväl, ibland måste jag ju iväg och testa lite på hästarna också förstås ;o)


Intressant fakta verkar vara att hon skriver att både vad gäller människor och som synes också hästar, så behöver mörka/ svarta - i hårfärg och hud, och fuxar mer koppar än de ljusare hästarna. Fuxar är det nåt med hudfärgen, det minns säkert du Pernilla bättre som har en fux ;o)


Jag har försökt ge Because (som har/haft testad lågt blodvärde) järn/koppar pulver men han tvärvägrar för att koppar smakar så illa, ev behöver han inte koppar , hanär ju ljusare, men ändå järn (han fick förut flytande järn som jag tror inte innehöll koppar, men har inte hittat den igen, men de behöver ju lite koppar också..)

Spelar ingen roll om jag försöker gömma kopparn i nåt smaskigt, B-vitamin sirap och annat gott, han nobbar. Trollrik däremot, som är svart, han ÄTER kopparn, det förväntade jag mig inte .. Han har inte blodbrist och det behöver han ju inte ha ifall han har koppar och järn men om han behöver extra mycket koppar så kan det ju vara enbart saknad av koppar och då vill han ha det trots allt?


Sen kom nästa erfarenhet av algmjölet som jag köpte. Jag gjorde iordning "gröt" med havre, 1 msk svavel, 1 msk dolomit (kalk/magnesium) lite oljor och massor av C-vitamin (Natriumaskorbin) och i krubban hade hästarna kvar lite algmjölsvatten som gav en del smak, och då tvärvägrar Trollrik, han vill inte ha algmjölet. Så jag får göra rent och ge honom allt men utan algsmak. Då glufsar han i sig igen, vad bra.


Men because smaskar glatt i sig hela blandningen med algmjöl OCH (jag håller tungan rätt i mun och väntar på att han ska nobba eftersom jag stoppat i lite koppar/järn ....) HAN ÄTER t o m det denna gång, vilket jag tror är bra i hans fall trots allt.


Because verkar bli extra törstig efter den här blandningen noterar jag. Algmjölet gör det tror jag.

Sen fick han även Trollriks ranson som Trollrik nobbat. Så because fick verkligen en rejäl dos andra dagen ;o) särskilt av C vitamin som jag inte var rädd för att ge dem en ordentlig dos av. Pat Coleby rekommenderar till sjuka hästar 60 gram, och jag gav dem nog 60 gram nästan, fast BC fick dubbelt, ;o)


Sen fick ju Trollrik en ny omgång.



I övrigt skriver Pat om linfrön att de ska koka minst 4 timmar. oj. Förklara inte exakt vad det är som händer då.


Kommentarer
Postat av: Karlotta

Hej!



Vad kul att du matar dina häster enligt Pat Colebys metoder! Det gör jag också, eller inte riktigt, har gjort och nu bara "på halvtid" men ska börja snart igen! Super bra tycker jag att det är! Rekomenderar även boken Natuligt Lantbruk. Kopparn är ett sulfat och är därför också ett salt, så dem kan bli törstig av det, men när du sa att du trodde dem blev törstiga av algmjölet så undrar jag bara om du ger det till dem som pulver eller om du lägger det i blöt först? Det sväller en del nämligen, det går ganska fort i vätska, men det är bra att lägga det i vatten ett tag innan vilket man även kan göra med dem andra mineralerna och även med havren eller om man använder korn.



Keep up the good work :)



Kramar, Karlotta

2009-01-11 @ 18:30:32
URL: http://www.stallnattsolen.webs.com
Postat av: Karlotta

Hej igen! Läste ditt inlägg på hemsidan. jaa.. dem mörka hästarna brukar ju äta mer koppar framförallt, troligtvis för att dem behöver det mer. Det där med boxen var ju lite roligt, men det brukar mina också göra. Dem tittar på allt i stallet och sedan går dem tillbaks till deras box. Har bara två boxar med en gång utanför där det mesta hänger på väggarna. Men det jag menade var väl om dem har en hage, mycket yta att röra sig på så kanske dem inte står kvar i så stor utsträckning, hehe;) Vet inte vart du får mineralerna men du kan beställa dem på antingen www.khepri.se eller köpa på Nuntorps naturbruksgymnasium. Jag själv försäker få ihop lite folk, så att vi kan dela på en stor kopparsulfat säck från granngården. Vart håller ni till? Minns inte om jag har läst det..

2009-02-03 @ 17:31:24
URL: http://www.stallnattsolen.webs.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0