Vi är gärna ute på nätterna

Framåt 1-tiden kom jag ut med hästarna (ja, på natten ! vi är ofta ute då för då är inga andra ute, och då kan vi göra som vi vill ;)

Jag släppte ut dem lösa i skogen och umgicks ett tag sen gick jag tillbaka till stallet och gjorde färdigt åt dem med kvällsvälling, *slurrrrp*, hö och vatten (de går in och ut i hage/stall som de vill när det inte är vintertemp).

Jag tänkte förstrött att när jag är klar och de är klar så kommer de troppandes tillbaka, det brukar vara så.

Sen glömde jag det, så när jag VAR klar och vällingen på sin plats åt båda så skulle jag gå ut och se var de var, hann jag bara två steg i stallgången, wroooom stormade första hästen in "Här är jag, nu kommer vi, det är visst serverat va!"


Ja just ja, kom jag på. Det var ju så vi hade bestämt det. De kommer gåendes på led själva. Efteråt trippar den andra som är mer försynt och "knackar på" istället för att storma in ;o)


Om man gör det lätt för sig, så blir det lätt. Som man behandlar dem blir man behandlad själv, med t ex frihet, förtroende, kommunikation. Många tror inte att det faktiskt gäller även djur... ne


Istället för att jag ska binda upp mig (och dem) i rep o dylikt så kan vi, var för sig men tillsammans, få saker gjorda samtidigt.

På dagarna däremot är ju andra med i leken så då har vi rep och grimmor för "syns skull" =) Men även då höjer folk ögonbrynen och stannar till med bilar och allt för att jag är ute med två hästar och springer huller om buller, till synes helt utan kontroll ;o) Men riktigt så är det ju inte. Hästarna håller reda på allt, det enda jag behöver hålla reda på är mig själv ;o) Skönt skönt.


De är väl van att se folk krampaktigt hålla tag i en hästs grimma för att de ska hållas i styr. Men vi vill ju alltid helt naturligt samma saker och då är det ingen som behöver styras. Ibland ser de ju bara hästarna också för jag syns inte i röran bakom dem, så då tror de att de är på vift själva.

Kram på er!


Kommentarer
Postat av: Elisabeth N Harström

Så härligt att läsa precis som man gärna vill att det ska vara.Sommarnätterna är underbara men jag har förstått att du även håller på sent övriga årstider.Hälsningar Elisabeth

2007-06-29 @ 17:15:18
URL: http://eharstrom.blogspot.com
Postat av: Mona

Härligt med nattsudd! *hehe*

2007-07-18 @ 22:01:06
URL: http://www.rikkan.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0